1. Regularne picie kawy ma działanie pobudzające. Sprawia, że masz więcej chęci do działania. Dzieje się tak, ponieważ kawa ma zdolność blokowania w mózgu receptorów adenozyny informujących o zmęczeniu. To dlatego twoje ciało błyskawicznie nabiera wigoru. Kurczą się naczynia krwionośne, a podnosi się ciśnienie krwi. Kawa pomaga też w skupieniu, zwłaszcza kiedy wykonujesz nudną i monotonną pracę.

2. Napój ten poprawia też nastrój. Naukowcy twierdzą, że kawa blokuje akcję tych receptorów, które są odpowiedzialne za przekazywanie do mózgu informacji o senności. Zmniejsza też bóle głowy, stąd zawartość kofeiny w wielu preparatach o działaniu przeciwbólowym.

3. Kofeina pomaga zredukować ból mięśni podczas ćwiczeń, co sprawia, że jesteś w stanie wykonywać je dłużej i bardziej efektywnie. Aby działanie kawy było efektywne, należy wypić przed ćwiczeniami filiżankę espresso.

4. Filiżanka latte może pomóc ci trzymać się z dala od fotela dentystycznego. Antybakteryjne składniki kawy spowalniają wzrost „streptococcus mutant” wywołujących próchnicę. Kawa zawiera też mikroelementy, które sprawiają, że bakterie nie trzymają się szkliwa zębowego.

5. Kawa działa moczopędnie. Pomaga zmniejszyć ryzyko wystąpienia kamieni nerkowych.

6. Filiżanka kawy dziennie zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę Parkinsona. Siła blokowania adenozyny sprawia, że chronione są komórki mózgu najbardziej podatne na zanikanie.

7. Picie trzech filiżanek kawy dziennie obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 aż o 20-30%.
Odpowiedzialne za to są antyoksydanty zawarte w napoju. Kawa może uwrażliwiać tkanki na insulinę. Jeśli miewasz problemy ze skaczącym poziomem cukru we krwi, lepiej zacznij dzień od filiżanki kawy niż soku.

Kto jednak musi ograniczyć picie kawy? Kobiety w ciąży, osoby wrażliwe na kofeinę oraz cierpiące na różne choroby powinny zachowywać ostrożność i spożywać kawę w umiarkowanych ilościach.